Avoin uusille haasteille

Etsin juuri nyt, joulukuussa 2019, uutta kokopäivätyötä journalistina tai viestinnän ammattilaisena. Olen ehdottomasti innokas ja avoin uusille haasteille. Mieluiten asetun pääkaupunkiseudulle, josta olen kotoisin ja jossa läheiseni ja ystäväni asuvat. Minut irtisanottiin marraskuussa pohjalaislehtiä tekevän I-Mediat oy:n yt-neuvottelujen jälkeen, monien muiden joukossa. Olisin mielelläni ollut tekemässä uutta, kaksi maakuntaa yhdistävää Ilkka-Pohjalaista, mutta johto päätti toisin. Ehdin työskennellä aluetoimittajana Ilkassa ja Pohjalaisessa kahdeksan kunnan alueella kuukautta vaille neljä vuotta. Olen vuoden 2020 alussa käytettävissä uusiin journalismin ja viestinnän tehtäviin. Myös määräaikaisuudet kiinnostavat.

Ennen tätä työsuhdetta työskentelin muun muassa Suomen Kuvalehdelle ja monelle muulle aikakauslehdelle, Yleisradiolle sekä teatterikriitikkona Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehdelle. Olen tehnyt töitä maakuntalehdille 1980-luvulta ja aloittanut toimittajan työt paikallislehdessä 1984.

Rajat eivät ole minulle aitoja tai muureja vaan yhteistyön mahdollisuuksia. Tiivis CV löytyy etusivun linkistä. Tässä CV laaja.

Paneudun aiheeseen kuin aiheeseen, oli kysymys sitten taiteen merkityksestä, tuulivoimasta, teatterista, kaavoituksesta, muuttoliikkeestä tai metsistä. Työskentelin kulttuuritoimittajana pitkään ja rakastan taidetta. Vuodet maakunnassa ovat hioneet minusta kunnallisten asioiden tutkivan toimittajan. Vahvinta osaamistani ovat faktoihin perustuva tarinallinen kerronta sekä näkökulma koko Suomeen: juureni ovat viiden sukupolven ajalta Helsingissä ja olen asunut maakunnissa koko aikuisikäni. Olen erikoistunut suomalaisiin puukaupunkeihin ja rakennussuojeluun. Asun toistaiseksi Kristiinankaupungin keskustassa 175-vuotiaassa talossa. Minulla on majapaikka pääkaupunkiseudulla.

Kun kerroin somessa irtisanomisesta ja toivotin onnea työpaikkansa säilyttäneille kollegoille, sain valtavasti kannustavia kommentteja. Sielua lämmitti, miten moni ystävä ja kollega kiitti ammattitaitoani. ”…teet työtäsi suurella sydämellä, syvällisellä viisaudella ja perehtymisellä, sekä harvinaisen kunnioittavalla, kauniilla otteella! – Sinulla on toimittajuus kohdillaan Aune; nyt tarvitaan rehellistä ja pelotonta journalismia… – Olet upea toimittaja… – …toimittajana olet ihan huippu! – Olet todella ammattitaitoinen toimittaja… – Sinun monipuolisella osaamisellasi on kysyntää.”

Sitä toivon todella. Uskon vahvasti, että minulla on yhä annettavaa lukijoille ja monimuotoisen median käyttäjille sekä suomalaiselle journalismille ja viestinnälle.  Vaikka olen 61-vuotias, en koe olevani työurani loppupäässä vaan juuri siinä erinomaisessa vaiheessa, jossa osaaminen on vahvaa, näkökulma kirkas ja uteliaisuus sekä halu ja kyky oppia uutta tallella.

En pelkää verkon haasteita. Enemmän olen innoissani verkon kerronnasta ja dramaturgiasta – siitä, millaisia mahdollisuuksia ääni ja kuva tai jokin muu ulottuvuus antavat perinteiselle lehtitekstille. Valokuvaajana olen lähes ammattilainen, samoin äänittäjänä. Kuvaan videoita. Osaan käsitellä kuvat sekä leikata ääntä ja kuvaa. Yleisradiolle vuosina 1997-2015 tehdyt pitkät radiodokumentit ovat antaneet ammattitaidon, joka on yhä tallella.

Linkkejä töihini löytyy Lehdet, verkkolehdet -artikkelista, johon olen koonnut työuraltani joidenkin kiinnostavien juttujen tietoja. Ohessa listat Yleisradioon tekemistäni radiodokumenteista 1997-2015 sekä Teatteri-lehden ja Teatteri&Tanssi+Sirkuksen jutuista ja arvioista 1999-2019. Kirjoitin kiitettyjä kolumneja Pohjalaiseen 2008-2019 ja Ilkkaan 2016-2019. Huomaa, että tuoreimmat työt ovat listojen lopussa – aloita siis sieltä!

Kiitos jos vinkkaat minulle työstä tai työnantajalle minusta!

 

 

 

 

2 Comments Lisää omasi

  1. Leena Huovila sanoo:

    Hei Aune!
    Viestitän tätä kautta, koska en nähnyt yhteystietojasi muualla. Ihanat sivut sinulla!

    Kirjoitan Vääksyn tarinat -kyläkirjaan Vanhan Vääksyn kaupoista ja palveluista. Aineistona on haastatteluja ja muistitietoa. Kun etenin kylänraittia Säsätöpankkitaloon, kaipailin Pasi Loisan kaupasta jotain lisää. Silloin löysin kolumnisi Citymaalaisten maa vuodelta 2010.

    Olen jo alustavasti lainannut tekstistäsi kyseistä kohtaa. Se lienee okei? Olen alaraitilla kertonut laajasti Eeva Rahikaisen maitokaupasta. Siitä on koko aineistossa eniten muisteloja. Tässä yhteydessä lainasin Jorma Warosta. Hän lienee isäsi? Tämä olisi hyvä mainita laineuksen yhteydessä.

    Jos annat luvan käyttää lainausta, miten haluat, että sinut määritellään? Kristiinankaupunkilainen (vapaa?) toimittaja ja radiodokumentaristi, joka muisteli kolumnissaan kesäviettoa Vääksyssä 1960-luvulla. Lähteisiin tulee tuo linkki, joka on nyt ilkkapohjalainen.fi.

    MInä kävin Vääksyn kylänraitilla lapsena vain kerran, vuonna 1966, ja tuo ydinkokemus sykähdyttävästä mäkisestä kylänraitista vanhoine puutaloineen piirtyi vahvasti mieleen. Näkymät olivat kuin jostain kirjsta tai elokuvasta.

    MInun täytyy laittaa kaupat eteenpäin tulevalla viikolla.

    Yst. terv
    Leena Huovila

    Tykkää

    1. aunewaronen sanoo:

      Hei Leena!
      Kiitos viestistäsi! Kiva kuulla että olit löytänyt sivuni ja tuon kolumnin. Vääksy on ikuisesti sydämessäni!

      Anteeksti että vasta nyt vastaan, olemme muuttamassa ja muuttokeikalla viikonlopun.

      Kolumni näyttää olevan vielä ilman maksumuuria, kuten maakuntalehden kolumnit olivat ennen. Käsittääkseni aiheeseen liittyvä lainaus on ok, kun selvästi tulee näkyviin sitaatti ja se, että teksti on julkaistu Pohjalaisessa, nykyisin ilkkapohjalainen.fi. Olen tehnyt sen aikana, jolloin tein sinne tuntitöitä. Sen jälkeen olen työskennellyt talossa, mutta tosiaan jouduin irtisanotuksi noin vuosi sitten, eli en nyt pääse tätä kysymään, ja mielestäni kyllä voi luottaa sitaattioikeuteen.

      Tekijänoikeuslain sitaattioikeuden perusteella tekstiä saa lainata, mielestäni myös tässä. Tässä Sanaston ohje sitaattioikeudesta: https://www.sanasto.fi/sitaatti/

      Ehkä minut voisi määritellä jotenkin näin: ”Aune Waronen, Jorma Warosen tytär, on toimittaja ja radiodokumentaristi, joka muisteli maakuntalehden kolumnissaan kesänviettoa Vääksyssä 1960-luvulla.” Kristiinankaupungista on ehkä turha tuossa enää mainita. Olemme siis juuri muuttamassa Rajamäelle, eli palaan lähemmäs kotiseutuani Helsinkiä, jossa asuin 20-vuotiaaksi. Pohjanmaa jää pian taakse.

      Varmaan jossain tulee ilmi se, että isovanhempani Eino ja Hilkka Waronen hankkivat Vääksyn huvilan Honkaniemestä 1935 – muistaakseni tämä vuosi, on kyllä isäni muisteluissa minulla jossain. Suku nautti Vääksyn huvilalla kesistä vuoteen 1980 saakka. Huvila on suojeltu ja on ensimmäinen tuon alueen huviloista. Surullisessa kunnossa vain nyt, kävin nelisen vuotta sitten.

      Sähköpostiosoitteeni on aune.waronen@gmail.com, puh 040 5641090, jos haluat vielä jotain kysyä!

      Ihanaa että kirjoitatte Vääksystä! Inan kanssa olen läheinen ystävä ja usein käynyt hänen luonaan Pulkkilanharjulla tai Kalkkisissa. Nykyisin veljentyttärelläni on sukumökkimme Kalkkisissa ja siellä olen silloin tällöin.

      Mukavaa syksyä!

      Ystävällisesti

      Aune

      Tykkää

Jätä kommentti